Spartan tiedonhallinnan sanasto
Tavoitteenamme on luoda ymmärrystä.
Tämä sanasto on tarkoitettu niin tiedonhallinnan ammattilaisille, liiketoiminnan päättäjille, kuin kaikille muille aiheen parissa työskenteleville. Sanaston tarkoituksena on auttaa luomaan yhteinen ymmärrys eri toimijoiden välille.
Yhteinen ymmärrys on ensiaskel kehityksen toteuttamiseksi yhtenä rintamana.
Jos haluat nähdä miten nämä asiat toteutuvat käytännössä, lue lisää palveluistamme tai katso asiakaskokemuksemme.
Perustermit
Data
Informaatio
Tiedonhallinta
Digitalisaatio
Erilaisia tietotyyppejä
Tiedonhallinnan käsitteitä
Ydintiedon hallinta
Asiakastiedon hallinta
Tuotetiedon hallinta
Sisällönhallinta
Tiedon hallintamalli
Tietomigraatio
Tieto- ja prosessimallit
Käsitemalli
Looginen malli
Tietomalli
Prosessi
Prosessikartoitus
Prosessikuvaus
Tietovirta
Skeema
Tieto- ja järjestelmä-
arkkitehtuurit
Kokonaisarkkitehtuuri
Tietoarkkitehtuuri
Järjestelmäarkkitehtuuri
Tiedon ominaisuuksia ja kuvauksia
(Tieto)Entiteetti
Elinkaari
Laatu
Saatavuus
Jäljitettävyys
Eheys
Käytettävyys
Oikea-aikaisuus
Teknologioita ja menetelmiä
Tilasto
Analytiikka
Business Intelligence
(Ohjelmisto)Robotiikka
Tekoäly
Koneoppiminen
Lohkoketju
Tietovarastot
ETL
Yhteenveto lyhenteistä
MDM
CRM
PDM / PLM
ECM
BI
AI
ML
Lisätietoa
Perustermit
Data
Eng.: Data
Määritelmä: Tiedon esitysmuoto. Järjestelmän sisällä olevaa, sinne tulevaa, tai sieltä lähtevää tietovirtaa. Data voi olla esimerkiksi numeerista tai symbolipohjaista tietoa, dokumentteja tai asiakirjoja, tai tietovirtoja.
Eli yleistäen, kaikki tieto joka organisaation sähköisissä järjestelmissä on tai liikkuu, on dataa. Niin tiedostot työasemilla ja verkkolevyillä, erilaissa järjestelmissä oleva tieto, kuin kaikki mitä näiden välillä liikkuu.
Informaatio
Määritelmä: Joukko tietoa/dataa (ks. määritelmä ”Data”), joka on tarkoitettu kommunikoitavaksi.
Erään määritelmän mukaan informaatio on ”dataa jolla on konteksti”. Toisin sanoen, dataa esitettynä ihmisen ymmärtämässä muodossa.
Tiedonhallinta
Eng.: Information Management
Määritelmä: Tiedonhallinta luo edellytykset hyödyntää dataa osana organisaation toimintaa. Se on määrätietoista toimintaa, jossa tietoa hallitaan organisaation aineettomana pääomana. Lähtökohtana on usein digitalisaation edesauttaminen tai mahdollistaminen.
Digitalisaatio
Eng.: Digitalization
Määritelmä: Termillä viitataan yleisesti digitaalisen teknologien yleistymiseen työ- ja arkielämässä, sekä näiden teknologioiden vaikutuksiin päivittäisisissä toimintatavoissa ja toiminnan mahdollisuuksissa.
Digitalisaatioon voidaan liittää muun muassa seuraavat ilmiöt:
- Sähköinen ja/tai automaattinen tiedonvälitys
- Sähköiset, digitaaliset järjestelmät
- Eri toimijoiden tarjoamat digitaaliset asiointimahdollisuudet
- Esineiden internet
- Digitaalisen ja fyysisen maailman keskinäinen vuorovaikutus
Erilaisia tietotyyppejä
Metatieto
Eng.: Metadata
Määritelmä: Tietoa, joka kuvaa tiedon sisältöä, rakennetta, kontekstia tai muuta tietoon liittyvää ominaisuutta.
Metadata on rakenteista tietoa, joka mahdollistaa muun muassa tiedon laadinnan, rekisteröinnin, luokittelun, käyttöön saamisen, siirtämisen, jakamisen, tietojärjestelmien välisen tiedon liikutettavuuden, säilyttämisen ja hävittämisen.
Esimerkkejä metadatasta ovat muun muassa tiedot tiedoston luontiajankohdasta, sijainnista ja vaikkapa muutoshistoriasta.
Ydintieto
Eng.: Master Data
Määritelmä: Muuttumatonta tai harvakseltaan muuttuvaa perustietoa johon organisaation toiminta pohjautuu. Ydintiedon tarkka määritelmä riippuu organisaatiosta ja tarkastelunäkökulmasta.
Esimerkiksi vaikkapa saman organisaation asiakas- ja taloushallinnon toimialueiden ydintiedot voivat olla osaltaan päällekkäisiä, osaltaan eriäviä ja joiltain osin jopa ristiriitaisia (esimerkiksi asiakkaan tai osoitteen määritelmä).
Asiakastieto
Eng.: Customer Data
Määritelmä: Organisaation ylläpitämää sen asiakkaita koskevaa tietoa. Asiakastietoa hyödynnetään usein esimerkiksi myynnin, markkinoinnin, toimituksen ja laskutuksen toimenpiteiden kohdentamiseen ja seuraamiseen.
Tuotetieto
Eng.: Product Data
Määritelmä: Organisaation ylläpitämää, sen tuotteita koskevaa, tietoa. Tuotetieto voi liittyä esimerkiksi yhden tai useamman tuotteen suunnitteluun, valmistukseen, varastointiin, toimitukseen tai ylläpitoon, tai koostua useista tällaisista näkökulmista.
Tiedonhallinnan käsitteitä
Ydintiedon hallinta
Eng.: Master Data Management (MDM)
Määritelmä: Organisaation tai sen osan keskeisen yhteiskäyttöisen ydintiedon (master data) keskitettyä ja tarkoituksenmukaista käsittelyä ja hallintaa. Usein tavoitteena kohteena olevan tiedon yhdenmukaistaminen sen eri käsittelijöiden välillä, näin mahdollistaen sen parempi käytettävyys ja hyödynnettävyys.
Asiakastiedon hallinta
Eng.: Customer Relationship Management (CRM)
Määritelmä: Organisaation asiakkaisiin liittyvän tiedon keskitettyä ja tarkoituksenmukaista käsittelyä ja hallintaa.
Asiakastietoa käsitellään usein tarkoitusta varten suunnitelluissa CRM-ohjelmistoissa, joissa käsiteltäviä asiakastietoja voivat olla esimerkiksi asiakkaan luokittelut (prospekti, asiakas, entinen asiakas, ym.), asiakkaan kontaktitiedot, sekä merkinnät asiakkaaseen kohdistuneista toimenpiteistä.
Esimerkkejä tunnetuista CRM-järjestelmistä ovat muun muassa Salesforce, Microsoft Dynamics ja Netsuite.
Tuotetiedon hallinta
Eng.: Product Data Management (PDM) / Product Lifecycle Management (PLM)
Määritelmä: Organisaation tuotteisiin liittyvän tiedon keskitettyä ja tarkoituksenmukaista käsittelyä ja hallintaa.
Tuotetiedon hallintaan liittyy usein läheisesti käsite ’tuotteen elinkaari’. Tuotteen elinkaareen voi kuulua esimerkiksi tuotteen määrittely, suunnittelu, valmistus, varastointi, toimitus, huolto ja kunnossapito. Tuotetiedon hallintaa voi kohdistua erilaisiin tietoihin läpi tuotteen elinkaaren.
Sisällön hallinta
Eng.: Enterprise Content Management (ECM)
Määritelmä: Organisaation digitaalisten tietosisältöjen ja niihin liittyvien metatietojen, integraatioiden, elinkaaren ja vastaavien seikkojen, keskitettyä ja tarkoituksenmukaista hallintaa.
Tietosisältöjen elinkaareen voi kuulua esimerkiksi tiedon luominen, vastaanottaminen, käyttäminen, jakaminen, seuranta, siirtäminen, talteenotto ja säilyttäminen. Elinkaaren hallintaan sisältyy siihen liittyviä toimenpiteitä koskevan tiedon tallettaminen todennettavalla tavalla.
Tiedon hallintamalli
Eng.: Information/Data Governance Model
Määritelmä: Kuvaus käytössä olevista tai suunnitelluista prosesseista, toimenpiteistä ja ohjeistuksista, sekä näihin liittyvistä rooleista ja vastuista, joiden avulla tietoa ja tietoon liittyviä järjestelmiä hallinnoidaan osana organisaation toimintaa.
Tietomigraatio
Eng.: Information/Data Migration
Määritelmä: Tiedon tai tietojoukon siirto järjestelmästä toiseen siten, että tiedon keskeiset ominaisuudet (muun muassa autenttisuus, eheys, luotettavuus ja käytettävyys) säilyvät.
Tieto- ja prosessimallit
Käsitemalli
Eng.: Conceptual Model
Määritelmä: Organisaation tai sen osan keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä riippuvuuksia ja vuorovaikutussuhteita kuvaava kokonaisuus.
Looginen malli
Eng.: Logical Model
Määritelmä: Toiminnan tarpeista johdettu organisaation tai sen osan käsittelemää tietoa, ja sen käsittelyn eri vaiheisiin liittyviä prosesseja, kuvaava kokonaisuus.
Tietomalli
Eng.: Information/Data Model
Määritelmä: Organisaation tai sen osan käsittelemään tietoon liittyviä käsitteitä, rakenteita, vuorovaikutussuhteita (esimerkiksi relaatioita ja rajapintoja) sekä digitaalisia, fyysisiä ja/tai hallinnollisia sijainteja kuvaava kokonaisuus.
Prosessi
Eng.: Process
Määritelmä: Sarja yhdessä määriteltyjä suoritettavia toimenpiteitä, jotka tähtäävät tiettyyn lopputulokseen.
Prosessikartoitus
Eng.: Process Mapping
Määritelmä: Prosessikartoitus tähtää organisaation tai sen osan ydin- ja tukiprosessien kuvaamiseen. Kartoittamalla ja kuvaamalla (mallintamalla) prosessit, tuodaan kartoituksen kohteen toimintatavat ja niihin liittyvä informaatio (informaatioprosessit) näkyviksi, usein prosessikuvauksen muodossa.
Prosessikuvaus
Eng.: Process Description
Määritelmä: Kuvallinen tai sanallinen havainnollistus prosessista. Prosessikartoituksen lopputulos, tai osa siitä.
Tietovirta
Eng.: Information/Data Flow
Määritelmä: Prosessiin kuuluvan tai prosessien välisen tiedon vaihdon, tietovarannon hyödyntämisen, tietoon vaikuttavan ulkopuolisen lähteen tai vaikuttimen, tai prosessin lopputuloksen kuvaus.
Skeema
Eng.: Scheme
Määritelmä: Metatietoelementtien välisten suhteiden kuvaus. Useimmiten skeemaan sisältyy määrittely metatiedon käytön ja hallinnan säännöistä, sekä elementtien semanttisesta merkityksestä, syntaksista ja pakollisuudesta.
Skeema voi olla esimerkiksi tilanne, jossa asiakastietojärjestelmään voidaan syöttää henkilön nimi, puhelinnumero sähköpostiosoite, joista nimi on asetettu pakolliseksi tiedoksi henkilön lisäyksen yhteydessä.
Tieto- ja järjestelmäarkkitehtuurit
Kokonaisarkkitehtuuri
Eng.: Enterprise Architecture
Määritelmä: Kuvaus organisaation toimintaprosessien, niiden käyttämän tiedon, ja tiedon käsittelyyn käytettyjen järjestelmien keskinäisen toiminnan kokonaisuudesta.
Tietoarkkitehtuuri
Eng.: Information/Data Architecture
Määritelmä: Kuvaus organisaation tai sen osan käyttämän tiedon koostamisesta, organisoinnista, luokittelusta ja välittämisestä.
Tietoarkkitehtuuri tarkastelle organisaation tietotarpeita, tietopääomaa, tietojen välisiä suhteita, tiedon arvoketjuja, tiedon rakenteita, sekä tiedon organisointia ja hallintaa. Tietoarkkitehtuurin tavoitteena on usein luoda yhteinen näkemys tarkastelukohteen keskeisestä tietopääomasta ja sen käyttäytymisestä, ja näin helpottaa tiedon löytämistä, välittämistä ja hallintaa.
Tietoarkkitehtuurissa pääosassa on nimenomaan tieto. Tietoarkkitehtuuri voi kuvata esimerkiksi sitä, missä sijaitsevat tiedot organisaation sopimuksista, asiakkaista, laskutuksesta tai vaikkapa varaston kappalemääristä.
Järjestelmäarkkitehtuuri
Eng.: System Architecture
Määritelmä: Kuvaus organisaation tai sen osan käyttämän tiedon käsittelyprosesseissa tarvittavista tietojärjestelmistä.
Käytännössä siis teknisen tason kuvaus siitä, miten yrityksen tietojärjestelmät toimivat. Voi olla esimerkiksi prosessikuvaus siitä, miten tieto liikkuu vaikkapa CRM-, taloushallinto-, ja raportointijärjestelmien välillä.
Tiedon ominaisuuksia ja kuvauksia
(Tieto)Entiteetti
Eng.: (Information/Data) Entity
Määritelmä: Yhdestä tai useammasta osasta syntyvä yhteenkuuluva itsenäinen tietojoukko. Kokonaisuus, joka voidaan hahmottaa ja jolla on ominaisuuksia ja vuorovaikutussuhteita.
Esimerkiksi tietojärjestelmä tai sen yksittäinen metatietoryhmä kaikkine arvoineen; vaikkapa CRM-järjestelmässä oleva asiakastieto, joka koostuu useammista osatiedoista kuten nimi, osoite, y-tunnus, kontaktihenkilöt, muutoshistoria, ym.
Elinkaari
Eng.: Lifecycle
Määritelmä: Tiedon elinkaari alkaa sen luomisessa ja käsittelyn käynnistyessä, päättyessään tiedon pysyvään säilyttämiseen tai hävittämiseen. Tiedon elinkaareen voi kuulua esimerkiksi tiedon luominen, muokkaaminen, käsittely, jakaminen, rajoittaminen, arkistointi ja poistaminen.
Laatu
Eng.: Quality
Määritelmä: Laadukas tieto on oikeaa, autenttista ja jäljitettävissä. Tiedon laadun voidaan katsoa koostuvan erilaisista osatekijöistä, joita voivat olla muun muassa saatavuus, jäljitettävyys, eheys, käytettävyys ja oikea-aikaisuus.
Saatavuus
Eng.: Availability
Määritelmä: Tiedon tulee olla saatavilla sille asetettujen käyttöoikeuksien ja/tai käytön rajoitusten mukaisesti. Saatavuuteen liittyy myös ajallinen ja laadullinen näkökulma: tiedon tulee olla saatavilla tiettyyn aikaan ja tietyssä muodossa.
Esimerkiksi vanhentunut tai lukukelvoton tieto, vaikkakin sinänsä saatavilla, voi olla käyttötarpeeseen nähden hyödytöntä.
Jäljitettävyys
Eng.: Traceability
Määritelmä: Jäljitettävyys tarkoittaa sitä, että tietoon kohdistuneet tapahtumat läpi sen elinkaaren ovat luotettavasti selvitettävissä ja todennettavissa. Jäljitettävyys luo perustan myös tiedon eheyden varmistamiselle.
Jäljitettävyyteen ja eheyteen voidaan katsoa kuuluvaksi myös sen erottaminen, ovatko tietoon kohdistuneet muutokset ihmisen toiminnan vai automatiikan seurausta.
Eheys
Eng.: Integrity
Määritelmä: Eheys tarkoittaa tiedon todistettavaa muuttumattomuutta, tai siihen kohdistuvien muutosten tapahtumista vain ennalta määrätyissä puitteissa. Eheyteen voidaan katsoa kuuluvaksi tiedon (tai tietojärjestelmän) aitous, väärentämättömyys, sisäinen ristiriidattomuus, kattavuus, ajantasaisuus, oikeellisuus ja käyttökelpoisuus, sekä se, että näihin kohdistuneet muutokset ovat tapahtuneet voimassaolevien käyttövaltuuksien puitteissa.
Eheydestä voidaan puhua joko teknisessä tai semanttisessa kontekstissa. Tekninen eheys viittaa tiedon tekniseen, absoluuttiseen, sisältöön. Semanttinen eheys taas viittaa tiedon merkitykseen; ymmärrykseen tiedosta osana laajempaa kontekstia.
Esimerkki tiedon eheyteen liittyvästä ongelmasta voi olla vaikkapa tilanne, jossa asiakastietojärjestelmään on kirjattu yrityksen nimi, mutta ei y-tunnusta. Tämä puutos aiheuttaa ongelman tilanteessa, jossa laskutusosasto yrittää muodostaa laskua johon y-tunnusta vaaditaan. Vastaavassa tilanteessa ongelmia seuraa myös, mikäli asiakkaan osoitetieto osoittautuu vanhentuneeksi tai vääräksi, jolloin lasku lähetetään väärään osoitteeseen ja sen maksu viivästyy tai estyy kokonaan.
Käytettävyys
Eng.: Usability
Määritelmä: Tiedon käytettävyys viittaa tiedonsaannin helppouteen. Tämä on riippuvaista siitä, miten tieto on löydettävissä, saatavissa esille, esitettävissä ja tulkittavissa. Käytettävyys liittyy läheisesti tiedon saatavuuteen, mutta tämän lisäksi siihen vaikuttavat myös muun muassa tiedon tunnistettavuus ja löydettävyys.
Tiedon käytettävyyttä perinteisesti heikentävä ongelma on niin kutsuttu siiloutuminen. Haluttu/tarvittu tieto voi olla olemassa, mutta se on piilotettuna osaston tai järjestelmän muodostamaan ”siiloon”, johon ulkopuolisilla tahoilla ei syystä tai toisesta ole pääsyä tai näkyvyyttä.
Oikea-aikaisuus
Eng.: Timeliness
Määritelmä: Tiedon oikea-aikaisuus viittaa toisaalta sen ajantasaisuuteen, toisaalta sen saatavilla olemiseen ja käytettävyyteen tietyn aikaraamin puitteissa. Lisäksi oikea-aikaisuus liittyy näiden osatekijöiden suhteeseen: oikeaan aikaan saatavilla olevan tiedon tulee olla myös ajantasaisuudeltaan relevanttia suhteessa tarpeeseen.
Tiedon oikea-aikaisuus on tärkeää etenkin, mikäli tietoa halutaan käyttää tiedolla johtamiseen. Jos vaikkapa talousraportin valmistuminen kestää useita kuukausia, on sen julkaisuhetkellä sisältämän tiedon oikea-aikaisuus heikolla tasolla suhteutettuna sen pohjalta mahdollisesti nousevaan liiketoiminnan muutostarpeeseen.
Teknologioita ja menetelmiä
Tilasto
Eng.: Statistics
Määritelmä: Kokoelma tyypillisesti jotakin asiaa, ilmiötä tai prosessia kuvaavaa jalostettua tietoa.
Tilasto voi olla sidottu yksittäiseen ajankohtaan, tai sisältää tarkastelun kohteen historiaa ja/tai kehittymistä kuvaavaa tietoa. Sisältäessään historiatietoa tilasto voi myös pyrkiä joko suoraan tai epäsuorasti indikoiden antamaan ennusteen tarkastelun kohteen arvioidusta kehityksestä.
Tilasto voi olla esimerkiksi listaus yrityksen kuukauden aikana tapahtuneista myyntitapahtumista tai vaikkapa jalkapallopelien tuloksista.
Analytiikka
Eng.: Analytics
Määritelmä: Analytiikkaa voidaan kuvata kokoelmaksi menetelmiä ja työskentelytapoja, joiden tavoitteena on jalostaa ja muodostaa kerätystä tiedosta kattavampaa informaatiota ja malleja.
Mallien tavoitteena voi olla joko menneiden tapahtumien syy-seuraus-suhteiden ymmärtäminen, tulevien tapahtumien ennakoiminen tai molemmat samanaikaisesti.
Business Intelligence
Eng.: Business Intelligence (BI)
Määritelmä: Business Intelligence tuottaa historiaan perustuvia, nykyisiä ja ennustavia näkemyksiä liiketoiminnasta. Näitä näkemyksiä voidaan käyttää liiketoiminnan päätöksenteon tukena. Järjestelmällisesti toteutettuna tämä toiminta pyrkii tarjoamaan analyyttisen tavan kuvata ja tutkia yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia.
Business Intelligence -ominaisuuksia sisältävät, tai tarkoitusta varten luodut, ohjelmistot voivat tarjota erilaisia tapoja opiskella, havainnollistaa ja visualisoida suuria tietomääriä erilaisista lähteistä päätöksenteon tueksi.
(Ohjelmisto)Robotiikka
Eng.: (Software) Robotics
Määritelmä: Puhtaasti digitaalisessa kontekstissa robotiikka viittaa ohjelmistoihin tai ohjelmiston määrityksiin (skripti), jotka tekevät automaattisesti tiettyjä ennalta määrättyjä tehtäviä.
Tällaisia tehtäviä voivat yksinkertaisimmillaan olla esimerkiksi samankaltaisina toistuvien toimintojen automatisointi, tietomassojen läpikäynti, tiedon jalostaminen sekä tietoa koskevien mallien luominen. Esimerkkejä monimutkaisemmista ohjelmistorobotiikan sovellutuksista ovat muun muassa osakkeiden robottikauppa tai internetin sekä erilaisten tietokantojen hakurobotit.
Tekoäly
Eng.: Artificial Intelligence (AI)
Määritelmä: Tekoäly (tai keinoäly) on tietokone tai tietokoneohjelma, joka kykenee tekemään älykkäinä pidettäviä toimintoja. Tekoälyn tarkempi määrittely on avoin, koska älykkyyttä itsessään on vaikea määritellä.
Myös rajanveto tilastollisen analyysin, robotiikan ja keinoälyn välillä on tästä syystä ajoittain haasteellinen. Erottavana tekijänä näiden välillä käytetään monesti tekoälyn kykyä ajatella ja oppia, siinä missä ohjelmistorobotti luottaa puhtaasti sille ennalta määriteltyihin malleihin ja toimintatapoihin.
Koneoppiminen
Eng.: Machine Learning
Määritelmä: Koneoppiminen tarkoittaa, että tarkkojen sääntöjen sijasta tietokoneelle tai ohjelmalle annetaan kyky ja resurssit oppia esimerkeistä. Suuri osa tekoälyä hyödyntävistä sovelluksista perustuu koneoppimiseen.
Lohkoketju
Eng.: Blockchain
Määritelmä: Lohkoketju on teknologia, jossa tietoon tai tietojoukkoon liittyvät transaktiotiedot jaetaan kaikkien transaktioihin osallistuvien tahojen kesken. Näin ne voidaan todentaa monesta rinnakkaisesta lähteestä.
Teknologia mahdollistaa sen, että hajautetussa tiedon siirtämisen tai käsittelyn järjestelmissä eri osapuolet voivat luottaa sen sisältämään tietoon, vaikka ne eivät luottaisikaan toisiinsa.
Lohkoketjun kenties tunnetuin sovellutuskohde ovat sähköiset niin kutsutut kryptovaluutat. Nämä perustuvat hajautetusti arkistoituun tietoon valuutan omistuksista ja omistusten muutoksista. Jokaisesta muutoksesta tulee merkintä, eräänlainen kuitti, joka kopioituu automaattisesti kaikille osallisille, kyseistä valuuttaa omistaville tahoille. Valuutan luotettavuus perustuu sille, että yksittäinen taho ei käytännössä voi manipuloida omistustietoja, sillä uskottavan manipuloinnin toteuttaminen vaatisi samojen muutosten tekemistä yksitellen kaikille, jotka valuuttaa omistavat.
Tietovarastot
Eng.: Data Storage, Data Warehouse, Data Lake
Määritelmä: Tietovarastoksi kutsutaan tietokantaa, tai useimmiten tietokantojen kokoelmaa, johon on tallennettu organisaatiota tai sen osaa koskevaa tietoa.
Englanninkieliset termit Data Storage ja Data Warehouse viittaavat pääsääntöisesti jäsenneltyä, tiettyä tarkoitusta varten kerättyä tietoa sisältäviin varastoihin.
Data Lake taas useimmiten viittaa varastoon johon tietoa kerätään välttämättä vielä tietämättä sen lopullista käyttötarkoitusta. Mahdollisimman paljon tietoa eri paikoista tuodaan siis saataville samaan paikkaan (Data Lake), josta sitä sitten lähdetään poimimaan ja jalostamaan erilaisiin tarpeisiin.
Data Lake:ssä tiedon jäsentely ja rakenne voi olla vaihtelevaa. Data Lake:n ylläpitäminen tähtää usein koneoppimisen ja/tai tekoälyn kehittämiseen tai hyödyntämiseen.
ETL
Eng.: ETL; Extract, Transform, Load
Määritelmä: ETL terminä viittaa kokonaisuuteen, johon liittyy tiedon siirtäminen, muokkaaminen ja lataaminen. Tieto siis haetaan lähdejärjestelmästä, sitä muokataan tarpeen mukaan, ja se ladataan (siirretään) edelleen tietovarastoon.
ETL-prosessi voi esimerkiksi lukea tuntikirjaus-Excelin yrityksen verkkolevyltä (Extract), muuntaa sen sisältämät tiedot tekstimuotoon (Transform), ja tämän jälkeen syöttää ne palkanlaskentajärjestelmään (Load).
Yhteenveto lyhenteistä
MDM
Määritelmä: Master Data Management, ks. Ydintiedon hallinta
CRM
Määritelmä: Customer Relationship Management, ks. Asiakastiedon hallinta
PDM / PLM
Määritelmä: Product Data Management, Product Lifecycle Management, ks. Tuotetiedon hallinta
ECM
Määritelmä: Enterprise Content Management, ks. Sisällönhallinta
BI
Määritelmä: Business Intelligence, ks. Business Intelligence
AI
Määritelmä: Artificial Intelligence, ks. Tekoäly
ML
Määritelmä: Machine Learning, ks Koneoppiminen
Lisätietoa
Lisää määritelmiä tiedonhallintaan ja dataan liittyen löydät muun muassa seuraavista paikoista:
Sanastokeskus, tietotekniikan termitalkoot: http://www.tsk.fi/tsk/termitalkoot/fi/hakemistot-267.html
Ari Hovi Oy:n blogi: https://www.arihovi.com/3274-2/#
Ite wiki, digitalisoinnin opas: https://www.itewiki.fi/opas
Valtiovarainministeriö, Tietotermit-sanasto: http://finto.fi/tt/fi/