EnerKey
Liiketoiminnan prosessien kehittäminen yritysoston jäljiltä
Asiakastiedot liiketoiminnan keskiössä
EnerKey (entinen Enegia) on energiatehokkuuden ja energiajohtamisen palveluita tarjoava kotimainen yritys. Yritysoston jälkeen EnerKeyllä oli tarve yhdistää asiakastietojen hallinnan järjestelmät (CRM), sekä yhdenmukaistaa kokonaisprosessi asiakashankinnasta aina tilausten hallintaan. EnerKey valitsi Spartan kokonaisvaltaisen kehitysprojektin kumppanikseen.
Yhteistyö
Projekti alkoi olemassa olevien asiakastietojärjestelmien ja niiden sisältämän asiakastiedon läpikäymisellä. Samalla kuvattiin asiakashallinnan prosessien kokonaisuus, mukaan lukien se, miten asiakastietoja hyödynnetään kussakin prosessin vaiheessa.
Selkeä kuva asiakastietoon kohdistuvista käytännön tarpeista auttoi määrittelemään vaatimukset yhtenäisen CRM-järjestelmän käytölle ja ominaisuuksille. Tietojen yhdistäminen laadukkaaksi ydintiedoksi yhden järjestelmän alle toteutettiin hyödyntäen ohjelmistorobotiikkaa tietojen siirtämisessä (tietomigraatio).
Automatiikkaa ja uusia ominaisuuksia
Tietomigraation lisäksi uuteen CRM-järjestelmään luotiin toiminnallisuudet asiakaskohtaisten tilausten monistamiseksi useita toimipaikkoja koskevaksi toimitusprosessiksi. Tähän liittyen luotiin myös asiakirjahallinnan järjestelmään (ECM) automatiikka tilauksia koskevien tietojen kirjaamiseksi reaaliaikaisesti. Prosessin toiminta varmistettiin prosessiomistajien ja pääkäyttäjien kouluttamisella. Migraation jälkeen Sparta auttoi myös tarpeettomaksi jääneiden järjestelmien hallitussa alasajossa.
Tulokset
Mitä asiakkaamme oli mieltä projektista?
”Sparta on toimittanut täsmälleen sitä palvelua mitä me ollaan tarvittu ja haluttu. Heiltä on hyvin löytynyt erityisesti asiakas- ja ydintiedon hallintaan liittyvää osaamista. Parasta heidän kanssaan työskentelyssä on, että kaikki onnistuu. Melkeinpä mitä vaan heidän osaamiseensa liittyvää asiaa kysyy, niin palvelu järjestyy joustavasti, ketterästi ja nopeasti. Aina on syntynyt se tulos mitä on odotettu.”