Helmiä ja opetuksia
27.10.2014, Rami Hautamäki
Asiakasyritykseni kollega, Sahil, ähräsi tässä yksi päivä uuden kännykkänsä kimpussa. Hetken tilannetta seurattuani Sahil kääntyi puoleeni, ”Rami, I need to install my SIM card. Do you have a Jugaad to open this slot?” Kaupunkilaistumaan jo vuosia pyrkinyt maalaispoika olikin sitten hetken huuli pyöreänä, ”Jugaad, whattahek?” (6-vuotiasta poikaani siteeraten).
Sahilin ongelmana oli saada SIM-kortin pidike auki. Työkalu jolla avaamisen on muotoilu-/käytettävyyssuunnittelija on valinnut homman hoidettavaksi, oli tietenkin kateissa. Nykyäänhän puhelimissa on järjettömän näppärä (not) pidike SIM-kortille ja puhelimen mukana toimitetaan keskimäärin 3 tuntia tallessa pysyvä työkalu jolla pidikkeen saa nopeasti auki. No saa nopeasti jos se epämääräinen piikki on tallessa. Jugaadilla homma tietysti onnistuisi ja jokaisessa konttoriympäristössä onkin tämän probleeman ratkaiseva Jugaad, paperiliitin! Miksi ihmeessä sitten matkapuhelimen käyttöönottoon tarvitaan Jugaad? Tähän saatamme palata myöhemmissä osissa.
SIM-kortin asentamisen onnistuttua, kun saimme käsiimme Jugaadin, alkoikin tasan kahvitauon kestävä keskustelu siitä mitä on Jugaad.
Annoin itselleni kertoa, että Jugaad on luova menetelmä ongelmanratkaisuun. Esillä oleva ongelma tai tehtävä ratkaistaan niillä työkaluilla ja tarpeilla mitä on käsillä. Suomalaisessa kielenkäytössä puhumme usein viiksilanka-, purkka- ja jeesusteippiviritelmistä. Jugaad on periaatetasolla hyvin sama asia, mutta selvästi pidemmälle vietynä. Jugaad voidaan käsittää usein jopa selviytymistaktiikaksi, kun ”länsimainen Jugaad” on enemmänkin erilaisten pienten ongelmien ratkaisemista myöhemmin eriteltävistä syistä.
Asiaa pidemmälle miettiessäni, havaitsin itsekin käyttäneeni Jugaadia ihan lähiviikkoina. Ongelmani oli autoilijoille arkipäiväinen, pissapojan nestesäiliön täyttäminen. Autossani säiliön täyttäminen on tehty hankalaksi, säiliö sijaitsee kovin alhaalla, eikä pullosta voi kaataa roiskuttamatta nesteitä ympäri moottoritilaa. Kiitos jälleen kerran suunnittelija, lieneekö samasta opinahjosta kuin se SIM-kortin pidikkeen kehittäjä? Onneksi insinööri on kehittänyt ongelmaan ratkaisun, muovisuppilo! Niin, eipä ollut suppiloa autossa, vaimon autossa, varastossa, leikkimökissä, taloyhtiön työkaluvarastossa eikä missään.
Ongelma jätti minulle kolme ratkaisutapaa:
- Osta suppilo. En minä maksa kolmea euroa yhdestä muovisuppilosta. Sehän on melkein kaksikymppiä vanhoissa markoissa!
- Mikalla on suppilo, mene lainaamaan. En jaksa, sinne on kaksi kilometriä, liian pitkä kävellä, liian lyhyt jotta kehtaisi mennä autolla kun tuo pissapoikakin on tyhjä. Pyörän penkkikin on märkä…
- Roiskuta nesteet ympäri moottoritilaa. En halua! Miksi tämäkin on tehty näin vaikeaksi!
Joo, kyseessähän on tyypillinen ”first world problem”. Kekseliäänä kaverina löysinkin ratkaisun, ota iso muovinen limpparipullo ja katkaise se! Heureka! Käsi ylös, kuinka moni on joskus tehnyt saman.
Mikä siis ajaa keski-ikäisen miehen Jugaadin ääreen? 1) Pihiys. 2) Laiskuus. 3) Huono muisti (hommaa se suppilo, äläkä hukkaa).
Kun asiaa miettii tämän päivän työyhteisön kannalta, teilläkin käytetään Jugaadia hyvin yleisesti. Te vain kutsutte sitä ”workaroundiksi”. Eikö totta? Jugaad on ratkaisu ongelmaan käytettävissä olevin resurssein, usein myös todellista ratkaisua odotettaessa tehty viritelmä jolla ongelma voidaan riittävästi poistaa tai kiertää. Workaround.
Asian tutkiskelu on jälleen saanut silmäni avautumaan innovaation merkityksestä tuotesuunnittelun lähtökohtana ja tuotesuunnittelun ja käyttökokemusten tuloksena syntyvää innovaatiota. Jos tuotteesi käyttö ajaa käyttäjät Jugaadin ääreen, jotain pitäisi asialle tehdä. Jugaadia ei pidä kuitenkaan nähdä mörkönä vaan sitä voidaan käyttää tehokkaasti osana tuote- ja palvelusuunnittelua. Miten tuote on suunniteltu vs. miten tuotetta käytetään -> Miten tuotetta tulee muuttaa jotta suunnittelu ja käyttötavat kohtaavat. Millaisia ongelmia tuotteen käyttäjät kohtaavat ja miten ongelmatilanteet voidaan välttää tuotetta kehittämällä?
Seuraavan kerran kun huoltoasemalla kaivat katkaistua Fanta-pulloa peräkontista ja vieressä käytetään Ultimate Fluid Control XL 2.5:ttä, älä ajattele olevasi pihi, laiska tai huonomuistinen. Ota Fanta-pullon puolikkaasi esiin ylpeydellä ja esittele kaikille innovatiivisuuttasi ja ole puhtaasti ylpeä omasta Jugaadistasi!
Rami Hautamäki
Senior Consultant