01
Huhti

Miten myydä CIO:lle

Kävin pari viikkoa sitten Management Eventsin isomman tapahtuman ”varjoseminaarissa”, aiheella ”Kuinka myyt CIO:lle” – aihe oli kiinnostava, ei kieltäminen. Spiikin heitti Terveystalon CIO, Tuomas Otala. Pidin herran provokatiivisesta sekä perin suorasta tyylistä ja tartuinkin kommentin verran heittämään kyssäriä Tuomakselle hänen spiikkinsä jälkimaininkeihin. Mitä halusin tietää? Ihan saman, mitä halusin tietää tilaisuuteen tullessa: ”Kuinka myyt CIO:lle?”. Ei, ettei Tuomas olisi antanut pari hyvää vinkkiäkin myymisestä ylipäätään ja asiakkaan tavoittamisesta, vaan tyhjimmän kohdan sydämeen jätti se, etten edelleen tiennyt, miten CIO:lle myydään. Kuulin ja ymmärsin kyllä, miten CTO:lle myydään; tilaisuus ei mennyt hukkaan.

Vaan kun en HALUA myydä CTO:lle, haluan myydä CIO:lle. Missä ne vaan piileskelee, onko kukaan nähnyt? Tekniikkaa osataan ja halutaan ostaa, vaan minä olen (ymmärtämättömyyttäni?) koittanut aina tuon CIO:n ymmärtää ihan ”kirjaimellisesti” – Chief INFORMATION Officer. Jokin tässä mättää. Jos firma palkkaa CTO:n hoitamaan ulkoistukset, pössypilvien ostot ja hallinnat, pari mobiilisoftan tilaamista ja toki uusi CRM ja ERP tarvitaan, niin missä tässä on informaatio tai tieto? Kysyinkin Tuomakselta, että koska CIO-piirit ovat aika pienet, niin moniko hänen ”kollegoistaan” minun määritteeni mukaan, ”Tietojohtaja” tai edes ”Tietohallintojohtaja” oikeasti ovat sellaisia, vai pitäisikö masentua ja todeta, että tietoa ja siihen sidottua liiketoiminnan arvoa ei oikeasti johda suurimmassa osassa yrityksiä ja instituutioita kukaan?

Musta osuus: näin tuntuu empiirisen kokemukseni mukana olevan (ja Tuomaksen vastauksen ”epämääräisyys” tuki tätä tai sitten kysyin huonosti) . Vaaleampi puoli: toivoa paremmasta tulevaisuudesta on. Hiukan nurinkurisesti, tähän mennessä parhaiten tiedon ja sen merkityksen arvon on mielestäni ymmärtänyt eräs media-alan CTO, huonoiten ison pörssifirman CIO. Pitäisikö tittelit ja vastuut vaihtaa? Pitäisikö yritysten ja eritoten julkisten instituutioiden hallintorakenteita hiukan ravistella ja saada CIO:t tekemään CIO-hommia, eikä ostelemaan kapasiteettia, mobiilisoftia, ERP/CRM-järjestelmiä (joiden käyttöönotot ryssitään usein juuri tiedon merkityksen vähäisen ymmärryksen myötä)? Olisiko CIO:sta oikeasti ottamaan vastuuta yrityksen/instituution tieto-omaisuudesta ja sen tehokkaasta hyödyntämisestä? Ja juu, vastaus ei ole ostaa Business Intelligence/ Data Warehousing -värkkiä ja heittää kaikki data sinne ja sitten miettiä, mitä sillä tehdään?

Osallistukaa, hyvät tiedonhallinnan kollegat – missiomme on yhteinen: tahdomme tähän maahan enemmän oikeita CIO:ja, firmoja/julkkareita, jotka ymmärtävät tiedon arvon ja osaavat sitä hyödyntää ja sitten erikseen CTO:t, joiden tehtävä on teknisesti mahdollistaa prosessi- ja tietotarpeet.

Tunnustan rehellisesti kuolevaisuuteni – CTO:lle en osaa tiedonhallintaa myydä, enkä oikeastaan edes halua – lopputulokset ovat yleisesti arkkitehtuuri/järjestelmäkehitysharjoituksia ilman todellista liiketoimintakehitystä – tylsää ja kaikille osapuolille epämotivoivaa (?).

Koska missasin pahasti hakemani, ”miten CIO:lle myydään” tuosta tapahtumasta, mihin vartavasten menin sitä kuulemaan, pyydän nyt teidän kokemuksianne ja oppejanne – olenko epäonnekas, jos ~70-80% kohtaamistani ”CIO:ista” ovatkin CTO-heeboja, vai onko (mielestäni ongelma-) tilanne enemmän universaali?

Vai onko parasta vain unohtaa koko ”CIO”-porras ja pyrkiä johtoryhmien, talousjohtajien ja toimareiden tykö ja jos he kertovat kääntyä CIO:n puoleen, niin juosta niin kovaa kuin jaloista vain pääsee”?

Aijoo, Tuomas oli viihdyttävä ja ajattelin häntä kuitenkin nyt lähestyä vaikka soittamisella, jota herra vihasi tai lähettämällä postin: ”Toimarinne joi kanssani punaviinia 10v sitten” (jollainen lähestyminen oli kuulemma myös tapahtunut, joka pakotti kyllä pieneen hymyyn). Teen Tuomaksesta CIO:n ja vaivutan sen teknokraattipuolen hänessä uneen – elämäntehtäväni! 🙂