10
Marras

Ei se budjetti, vaan ne ihmiset - Kyberturvallisuusmessut 2016

kuva1

Osallistuimme marraskuun alussa Jyväskylän Paviljongissa järjestetyille Kyberturvallisuus 2016 -messuille.
Ennakkoon yleisin kuulemamme näkemys oli, että tapahtumaan tuskin oli odotettavissa kovin suurta kävijäryntäystä. Moni toimija oli päättänyt viime vuosien kokemusten perusteella jättää jopa kokonaan tulematta messuille, ainakaan omalla varsinaisella osastolla.

Me päätimme toisin. Kypärät kassiin ja menoksi! 

Jotain vähän erilaista

Valmistauduimme messuihin suunnittelemalla osaston joka erottuisi edukseen muista. Pääpaino suunnittelussa oli yhtenäisessä teemassa ja huomiota kiinnittävissä rekvisiitoissa. Massiiviset pahvirakennelmat ja osaston tapetoinnit yrityksen logolla jätimme suosiolla muille näytteilleasettajille.

kuva2

Ja vaivannäkö kannatti! Kaikkiaan messut olivat meille suuri menestys. Osastomme erottui edukseen ja keräsi kävijöitä lähes katkeamattomana virtana läpi koko kaksipäiväisen tapahtuman. Spartalaiseen kypärään ja viittaan sonnustautunut, miekkaa heilutteleva maskottihahmomme kiinnitti huomiota missä ikinä kulkikin.

Itse osastolla kaikki edustajamme olivat hyvällä fiiliksellä, houkutellen ihmisiä osastollemme arvonnan avulla, ja ottaen aktiivisesti kontaktia ohi kulkeviin messuvieraisiin. Oli hienoa huomata miten palvelumme ja yleinen fiiliksemme keräsi kiinnostusta niin alan asiantuntijoiden kuin muidenkin kävijöiden joukossa. On yllättävän silmiä avaavaa keskustella informaatiosabotaasista tai tietosuojasta alan asiantuntijoiden sijasta vaihteeksi vaikkapa opiskelijoiden tai eläkeläisten kanssa.

dav

Turvallisuusalalla yrityksen uskottavuus on ensiarvoisen tärkeää. Usein tästä tuntuu seuraavan hyvin vakava, ehkä jopa hieman synkeä, yleisolemus alan toimijoiden keskuudessa. Myös, ja etenkin, silloin kun ollaan edustamassa yritystä, vaikkapa nyt messuilla. Päätöksemme lähteä rohkeasti haastamaan tätä toimintatapaa ei tuottanut pettymystä. Vaikka maskottiamme saatettiinkin aluksi katsoa hieman alta kulmien, takasi itse osastollamme olevien edustajiemme ammattimainen esiintyminen ja olemus sen, ettei kävijöille jäänyt epäilyksiä osaamistamme. Viestimme oli meidän näköinen!

Fiilistä! Ilon kautta!

Messuilla erotuimme joukosta sillä, että meitä spartalaisia oli jatkuvasti osastollamme runsaasti paikalla, juttelemassa, esittelemässä ja demoamassa. Olimme etukäteen suunnitelleet viestimme ja jäsentäneet sen helposti omaksuttavaan muotoon. Viestimme, joka kertoi niin palveluistamme, osaamisestamme kuin fiiliksestämme.
Vaikka kyberturvallisuus on vakava aihe ja otamme työmme tosissamme, meillä spartalaisilla on kuitenkin hauskaa töissä, ja se saa näkyä myös ulospäin. Meillä saa nauraa. Ja jopa hullutella.

dav

Innostus tekemiseen näkyi osastollamme. Suhteessa tapahtuman kävijämäärään saimme kerättyä suuren määrän liidejä, sekä käytyä monia kiinnostavia keskusteluja itse asiasta kuin myös sen vierestä. Erottumisemme toimi edukseen myös tapahtuman Twitter-virrassa ja tapahtumanjärjestäjän uutisoinnissa.

Saimme myös kuulla paljon spontaania positiivista palautetta osastomme ilmeestä ja erottumisesta, ja useammankin kerran vastata kysymykseen, ”mitä tekee yritys, jolla on näin erikoinen osasto ja hyvä meininki?”. Mikä olisikaan parempi lähtökohta avata keskustelua tarjoamistamme palveluista!

Messuilla koitti myös ensiesittely pitkään kehitteillä olleelle tuotteellemme. Demonurkkamme keräsi kerta toisensa jälkeen kiinnostuneita katsojia. Se toimi myös erinomaisena väylänä saada uusia näkökulmia ja ajatuksia tuotteen jatkokehittelylle. Tuotteen laajempi lanseeraus on paraikaa suunnitteilla. Seuraamalla Spartan sivuja ja somea varmistut, että kuulet tuoreimmat uutiset ensimmäisten joukossa.

kuva6